Naar de psycholoog

Je haar wordt wat te lang, dus je gaat naar de kapper. Je wilt je conditie opbouwen, dus je gaat naar de sportschool. Je worstelt met iets in het leven, dus je gaat naar de psycholoog. Goede stap!

 

Bij psychologenpraktijk Eersel bieden we je -altijd in overleg- verschillende vormen van hulp en therapie.

Welke soort therapie en welke technieken we gebruiken hangt af van je verhaal, van je klachten en van wat het beste bij jou als persoon past. Dikwijls zal het een combinatie zijn van de hierna genoemde therapievormen, omdat een mens nou eenmaal niet in kadertjes is te vangen. En natuurlijk mag je een voorkeur uitspreken.

vogel_lucht
cognitieve_therapie

Cognitieve therapie

Cognitieve therapie is een therapievorm die ervan uitgaat dat psychische klachten sterk samenhangen met de gedachten en overtuigingen die je hebt over je situatie. Deze therapievorm leert je anders -positiever- te denken.

Cognitieve therapie is sterk op het heden gericht en werkt daardoor goed bij klachten zoals depressies, angsten en overmatig piekeren. Als je op een nieuwe manier naar een situatie kijkt, krijgt deze een andere betekenis. Daardoor kun je er gemakkelijker mee omgaan.

Maak een afspraak

EMDR

Een therapievorm waarbij de therapeut de cliënt vraagt een nare gebeurtenis in gedachten te houden mét de bijbehorende beelden, gedachten en emoties. Door tegelijk een afleidende activiteit uit te voeren (bijvoorbeeld oogbewegingen), verliest de nare gebeurtenis vrij snel zijn emotionele lading. Zo wordt het stap voor stap gemakkelijker om aan de nare beelden en herinneringen terug te denken.
EMDR werkt effectief bij het behandelen van ervaringen die niet (goed) verwerkt zijn, zowel recent als uit de jeugd. Ook bij klachten als angst, chronische pijn en een negatief zelfbeeld is EMDR een geschikte behandelvorm. Meer lezen over EMDR? Zie www.emdr.nl

Maak een afspraak
emdr
inzichtgevendetherapie

Inzichtgevende therapie

Soms is terugkijken naar het verleden zinvol: het kan de bron van emoties en problemen helder in beeld brengen.
Elk mens ontwikkelt bepaalde overtuigingen over zichzelf en zijn of haar contact met de buitenwereld. Soms zijn deze overtuigingen negatief, bijvoorbeeld: ik moet altijd mijn best doen; ik ben het niet waard; niemand ziet me zoals ik ben; het gaat me toch nooit lukken, wat ik ook probeer; als ik niet op blijf letten gaat het mis; niemand houdt echt van me. Deze -vaak onbewuste- overtuigingen zijn als het ware de bril waardoor je naar het leven en naar andere mensen kijkt. Je gedrag en je relaties worden er sterk door gekleurd.
Met als doel weer met een reëler en positiever zelfbeeld verder te leven worden je overtuigingen en de oorzaken ervan aan het licht gebracht, verwerkt en gecorrigeerd in een inzichtgevende therapie

Maak een afspraak

Lichaamsgerichte therapie

Niet in elke situatie helpt het om te práten over je problemen. Als je te weinig kunt voelen bij datgene waarover je praat of denkt, bijvoorbeeld. Of wanneer je een echt ‘hoofdmens’ bent. Of allerlei spanningen in je lijf voelt, maar niet kunt ontdekken waar die klachten nou vandaan komen. Lichaamsgericht werken is dan de beste weg.

In lichaamsgerichte therapie werk je met lichamelijke en energetische oefeningen, ontspanningsoefeningen, meditatietechnieken en is er aandacht voor het proces van de ademhaling.

Je leert luisteren naar je lijf en naar de signalen die het geeft. Want wat je hoofd niet kan bedenken ‘weet’ je lichaam al. Het lichaam bewaart namelijk al je hele leven datgene voor je wat nog niet verwerkt of ervaren kon worden.

Door het contact met je lichaam te herstellen of te verbeteren voel je weer wat er op die plekken vastzit en wat dus meer ruimte wil krijgen. Wat daar geblokkeerd zit – bijvoorbeeld emoties, beperkende overtuigingen over jezelf of herinneringen- komt (weer) vrij. En telkens kom je dichter bij wie je werkelijk bent.

In je dagelijks leven voel je daardoor beter wat jou energie geeft of juist energie kost. Hierdoor kun je je innerlijke kracht beter gebruiken, durf je je emoties beter te uiten en ga je keuzes maken die beter bij je passen.

Maak een afspraak
lichaamsgerichte_therapie
relatietherapie

Relatietherapie

Relatietherapie wordt bij ons voornamelijk gebruikt in het kader van een individueel traject.

 

De een wil vaak de deur uit, de ander niet. De een gaat zorgeloos met geld om, de ander is zuinig. De een is gevoelig, terwijl de ander vindt dat je niet overal zo diep op in hoeft te gaan.
Een relatie is altijd in beweging. Er gebeurt veel. Soms wordt een gezinslid ernstig ziek, krijgt je kind problemen op school of misschien verschillen jij en je partner van mening bij de opvoeding. Iemand gaat meer of juist minder werken en de taken moeten anders worden verdeeld. Of er zijn seksuele problemen tussen jou en je partner.

In elke relatie tussen mensen kunnen spanningen, problemen en conflicten optreden. Niet alleen in een huwelijks- of liefdesrelatie, maar ook tussen vrienden, vriendinnen, collega’s, buren en ouders en kinderen. Want iedereen is anders. En iedere relatie kent gebeurtenissen die vragen om aanpassing.
In eerste instantie probeer je problemen in je relatie zelf op te lossen, soms met hulp van vrienden of familie. Lukt dat niet, dan kan een psycholoog als onafhankelijke derde helpen zoeken naar een oplossing of verbetering.

In relatietherapie leer je anders met elkaar om te gaan, anders op elkaar te reageren of anders naar het probleem te kijken. Er is aandacht voor de inhoud van de problemen én voor de manier waarop partners met hun problemen omgaan. Want vaak zijn het niet de conflicten die een relatie problematisch maken, maar gaat het veel meer om het onvermogen om problemen op te lossen.

Maak een afspraak